zaterdag 29 augustus 2015

Zwijmelen op Zaterdag

1976: 4e klas.
Meester Kuijer met die mooie krullen. En cowboylaarzen, en stoere uiterlijk. Hij was leuk, hij was gezellig, hij was jong(maar voor ons best oud) en hij wist de klas goed te bespelen. Wij hadden namelijk 3 heel drukke knulletjes in de klas, Johny, Ricky en Jeroen,  die bij hem toch heel hard aan het werk gingen. Tegenwoordig zouden ze de stikker ADHD opgeplakt gekregen hebben. Toen waren het doerakken, boefjes, geen rust in de kont kinders maar meer ook niet.
Elke pauze gingen ze uitrazen voetballen op het grote schoolplein. Met een tennisballetje. Van de ene kant naar de ander kant. Hoe ze het deden weten we nog niet, want het plein krioelde van de kinderen, die daar van alles deden. Zoals springtouwen, tikkertje spelen, gymnastieken, chillen op de bankjes bij de heg. En daar tussen door slalomden zij van de ene kant naar de andere kant. Soms ging het mis, dan was er een botsing en soms ook een gewonde.(mijn broertje liep een keer hersenschudding op doordat ze tegen hem oprenden)  Maar meestal ging alleen de voetballer over de grond. Dat kon toen allemaal nog. Tegenwoordig is voetballen verboden op het plein, tenzij er een veldje voor is gereserveerd.
In deze klas leerde we van meester Kuijer dat we zuinig moesten zijn met papier. Heel zuinig. Dus de velletjes moesten helemaal volgeschreven zijn voor je om mocht slaan.(kladvelletjes) Natuurlijk deed iedereen zijn best en was altijd die ene die de complimenten kreeg. Pffff wat had ik toch een hekel aan dat kind. Strebertje. Alle andere kinderen wilden ook gezien worden, maar nee zij mocht weer de complimenten in ontvangst nemen.
 Afijn
In een klapper, waarin ik zuinig schrijven oefende thuis, schreef ik het refrein van Mon Amour. En dat ging zo:
Mon amoer tuu eee maros.
Iene vatja meppaaseh.
sjetadooor te sjoerensjoer,
manwasellamoer
Dat waren mijn eerste regels Frans. Geen idee wat het betekende, maar het zong wel lekker weg haha

peejes Ik was dus heel erg verliefd op deze meester.  :)
*´¨)
 ¸.•´¸.•*´¨)
(¸.•´ ★ *¨*•.¸¸.. ★Fijn Weekend *¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸.. ★*¨*•.¸¸..
.

20 opmerkingen:

  1. Hihi herkenbaar wel... ik werd ook voor 'streber' uitgescholden omdat ik het braafste meisje van de klas was en altijd mijn uiterste best deed...
    Niet omdat ik aardig gevonden wilde worden ofzo maar uit angst voor wat mij thuis te wachten stond als de meester zou vertellen dat hij vond dat ik niet braaf was geweest of niet mijn best had gedaan...

    en ja fonetisch meezingen, heerlijk lekker bleren of de fiets deed ik dat en thuis boven op mijn kamertje bij de lps en picckup die ik van een oom kreeg

    Fijn weekend meis ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ow wat naar Melody, gelukkig waren mijn ouders een stuk makkelijker. Ik voelde me niet echt gezien door de meesters en juffen op school. Vandaar dat ik baalde dat zij die complimentjes altijd kreeg ;)
      xxx

      Verwijderen
  2. Wat heb ik de pest gehad aan strebers in de klas. Ze wilden altijd de beste zijn en werden door velen in de klas vaak met de nek aangekeken. Zou best wel eens willen weten wat er van hen is terecht gekomen.
    Je muziekkeus van vandaag is voor mijn gevoel een "echte-Dirk-plaat" van de bandrecorder. Klopt dat Bibje. Tot slot wie heeft vroeger op de lagere school niet fonetisch meegezongen met een liedje uit de hitparade. Fijn weekend. Spaanse groeten van Mara en mij. Salu2 Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leer je een nieuwe taal niet waar?
      Ja stond op de bandrecorder hoor :)
      xxx

      Verwijderen
    2. Wat heb ik de pest gehad aan strebers in de klas.
      Heb je daar nog een reply op Bibje?

      Verwijderen
    3. uh...had ik al geschreven in de blog toch...mij maakte het nooit zo uit maar in dit geval was zij altijd degene die de complimentjes kreeg. Gewoon standaard. En daar baalde ik flink van, want ook zij faalde heus wel eens....dat dus :/

      Verwijderen
  3. Heerlijk en herkenbaar. We zongen inderdaad zomaar wat mee. Niet geremd door enige taalkennis. En verliefd op de meester? Dat was ik ook ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja! Herinner me nog wel dat ik met een vriendinnetje Frans ging praten op de lagere school. Fantasie-Frans dan he... En later meezingen met de Poppy's - verstond ik ook niks van behalve dat "non".

    Toujour, parapluie en amour..BZN valt voor mij onder die categorie. En ja hoor...heerlijke meebler muziek.

    En herinner me inderdaad die beste meisjes van de klas; hun haar zat altijd perfect de hele dag door, hun kniekousen zakte nooit af, altijd lakschoentjes of andere hippe schoenen en ook alle bedeltjes die de juwelier had, aan hun bedelketting. En goed kunnen blokfluiten - ook nog! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nooit een leraar gehad. Nonnen of leraressen .Ook die konden er wat van strebertjes vóór te trekken. Ik heb héél wat hoeken en gang gezien op school hoor, verdiend en vaak ook onverdiend.

    Fijn weekend,

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een hoek zien is nooit verdiend, bah walgelijke manier om een kind te vernederen in de hoop dat die braaf en gedwee zal zijn.
      Ik heb ook nodig gang mogen inspecteren, en ik ben uiteindelijk boos op de hoofdmeester afgestapt na de zoveelste bordewisser naar mijn hoofd. Zo boos was ik op deze meester. Hij gaf me werkelijk overal de schuld van...grrr

      komt even een klein schooltraumaatje omhoog geloof ik ;)

      Verwijderen
  6. Ja, die kwam vaak langs op de radio! Een collega was fan van BZN en werd woest als je het palingsound noemde, maar volgens mij hadden de Volendammers dat zelf bedacht als Geuzennaam.
    Wel lekker vlotte muziek, maar Frans is voor mij altijd een struikelblok gebleven en ik verbaas me er nog altijd over dat ik een paar Franse dienstreizen (waarvan één rondreis van 2 weken alleen!) tot een goed eind heb gebracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In een Mud nummer zit de zin ' the secrets that you keep' (of zoiets) en dat had ik opgeschreven als 'the sigarettes that you keep. Lijkt er toch best wel op, roch?

    Jan Keizer was vroeger best wel een lekker ding..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Best wel hahaha
      wat dacht je van deze...uhuhuhu sanplanpoemaa (Plastic Bertrand)

      over smaak valt te twisten hoor ;)

      Verwijderen
  8. Wie is er niet verliefd geweest op een leraar denk ik dan ;-).
    Heerlijk die herinneringen ophalen hè! En het nummer vind ik niks... was geen fan van BZN, behalve het nummer 'Its an illusion'. Je logje maakt alles goed, echt leuk! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen wil ik wedden haha
      Over BZN ben ik kort, dit was het enige nummer wat ik kon hebben ;)

      Verwijderen
  9. Op,de middelbare school hadden wij een leuke leraar. Mijn vriendin was er weg van, ik te verlegen. Op een dag zijn wij naar zijn huis gegaan en hebben aangebeld. Met rode wangen heb ik op de bank gezeten.

    Zo leuk, dit nummer. Heel hard meegezongen. Heerlijk!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen