zaterdag 13 september 2014

Zwijmelen op Zaterdag

Van de week zocht ik een liedje op you-tube voor dochter. Het liedje plopte tijdens de afwas in mijn hoofd en ik zong zowaar goed mee ondanks mijn geproest en ge-nies de hele week al.
"Hoe ken jij dat liedje nou?"vroeg ze hoogst verbaasd.
"Geleerd op school, dat was altijd op tv met de Leidse sleuteltjes en toen leerde we dat van de juf op de kleuterschool."Ze keek me aan met een gezicht vol vraagtekens..."was het al zo oud dan? Dat wist ik niet. Hanneke zong het ook, ik dacht dat het van haar was"
"Dat hebben wij nog op school geleerd"zei ik dus, want Hanneke, de moeder van Vriendje, komt uit ongeveer dezelfde tijd als ik. En zo kwam het dat we samen zaten te zingen van klip klipperdieklap op de trap....ojaaaaaaa....
Dat zijn van die gezellige momenten met haar, kan ik nog steeds zó van genieten.
Voorheen zong ik ook met Zoon, maar die is het zingen verleerd op die snertschool waar hij ooit op heeft gezeten. Hij zingt niet meer, in ieder geval niet meer met mij. Zo jammer, want ook hij kon er altijd zo van genieten.
Afijn, waar ik eigenlijk heen wou was, dat ik tijdens het zoeken van dat liedje met Rudi Carell stuitte op Wim Sonneveld's "Ik ben met Catootje naar de botermarkt gegaan". En toen vlogen mijn gedachten naar de lange wandelingen door de steegjes van de duplex-woningen naar de kleuterschool met mijn buurmeisjes en buurjongetjes. En dat deden we zingend. Vooral dit liedje was heel populair, want dan kon je zo leuk al die stemmetjes nadoen. Vooral als dan de heks aan de beurt was, dat was echt gaaf, dan begonnen de jongetjes ons op te jagen en wij gingen dan gillend door de stegen heen.
Ik zie ons zo weer gaan......
De steegjes zijn tegenwoordig niet meer zo spannend, het is een en al schutting waar toen nog lage poortjes en heggetjes en zelfs alleen maar gras en verder niks was. Dat was spannend, dan kon je zomaar tot aan de slaapkamer lopen. Heel wat avonturen hebben we daar beleefd. Je snapt het niet, zo ver van huis. Maar dat was toen heel normaal, dat je op pad ging en buiten speelde, en pas met etenstijd weer eens aan kwam waaien. Dan had je als je mazzel had de tamtam op tijd gehoord, want van zo'n afstand hoorde je je moeder natuurlijk niet roepen. Nee dan was je afhankelijk van de welwillendheid van het doorgeven van de boodschap door anderen. Dan kreeg je te horen van deze of gene dat je moeder je riep. Dan was het zaak zo snel mogelijk naar huis te rennen, want je wist nooit hoe lang geleden het was dat ze geroepen had.....zo ging dat toen.
En wat een verhalen hadden we wel niet te vertellen.
Jaaahhh
zucht
daarom dus deze zwijmel
fijn weekend!



19 opmerkingen:

  1. Wat enig om dit weer eens te horen en te zien. Een logje vol herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal het de leeftijd wezen dat ik zo veel herinneringen omhoog haal?;)

      Verwijderen
  2. In 1982 heeft Rubberen Robbie dit nummer ook uitgebracht. Leuke keus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze uitgave vind ik toch wel een stuk leuker hor....pffft Rubberen Robbie ;)

      Verwijderen
  3. Wat ontzettend leuk Bibje.

    Dit lied was in een JEANS-show opgenomen, 2 seizoen terug. Zo leuk! Daardoor heb ik het origineel toen ook weer opgezocht. En ja die herinneringen van vroeger, die deel ik wel met je.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig verhaal, om te beginnen! En dan die keuze van Catootje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal en ook herkenbaar. Uren buitenspelen, zonder horloge of klok en dan toch weer op tijd voor het eten thuis zijn. Huizen hadden toen een lage heg, of hekje, maar geen slotgracht zoals nu :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slotgrachten ja...ooit kwam er iemand bij ons wonen die een beetje paranoia was en een metershoog hek neerzette. Alle kinderen geschokt, de ouders geschokt...en een paar jaar later deden ze het zelf ook....aangestoken door de angst van die ene buurman. :(

      Verwijderen
  6. Sonneveld is populair vandaag...

    Wonende in een stad met een groot overzichtelijk speelveld voor de deur herken ik je verhaal wat minder al was het vaak wel 'Moet jij naar huis? Dan moet ik ook gaan rennen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk Bibje mooie invulling van ZOZ

    Fijne Zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een typische eigenschap van tieners: ze denken dat de wereld om hen draait. Zo vertelde een vriendin van mijn dochter onlangs dat "U2 echt de band van haar generatie was." Ik heb haar uitgelegd dat U2 al meer dan 25 bestaat. Dat antwoord beviel haar niet :-D
    En ja, de liedjes die jij noemt herken ik ook. Pure nostalgie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wordt dat gewoon genegeerd weet je wel :)
      Vinden ze niet zo leuk als je hun ontdekkingen allang al ken omdat het covers zijn...ook zoiets haha

      Verwijderen
  9. Mooi verhaal achter je zwijmel, en wat een grappige keuze. Zo ging dat... je ging gewoon de hort op. En niemand wist precies waar je uithing. Andere tijden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de hele buurt lette op de kinderen, zo was het gewoon. Nu is iedereen zelf de hort op.....en de kids zitten "opgesloten" op de BSO. Eigenlijk best zielig hoor......

      Verwijderen
  10. Wat een leuke herinneringen! Geniet er maar van om zo saampjes met je dochter te zingen :-). Het liedje is erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen