dinsdag 29 juli 2014

Gebakken lucht

De dag dat ik met Dochter in de stad te shoppen was deden we ook een paar drogisterijen/parfumeries aan. Ze wou vriendje een geurtje geven voor zijn verjaardag, of iets in die trant. Nou, dacht ik optimistisch, dan weet ik nog wel wat! Ik had ooit, in mijn jeugdige jaren, een favoriet mannengeurtje. Die natuurlijk niet gedragen werd door mijn vriendjes, want veel te duur voor hun studenten-portomoneetje. Maar wel zo'n geurtje waarbij de jongen in kwestie niets meer hoefde te doen. Een soort van Axe, maar dan van Yves Saint Laurent.
Het is een geur, die ik nu op straat ook nauwelijks ruik. Daar is het Axe wat de klok slaat( hè Knul ;)
Ik dacht dus, "laten we voor die jongen eens een echt lekker geurtje kopen.¨ Ik bedoel maar, je wordt maar 1 keer 15!
Nou had ik nog de oude guldenprijs in mijn hoofd en dacht ik( nog steeds erg optimistisch) dat die prijs dus de helft zou zijn en een beetje meer. Vanwege de inflatie enzo.
Kwam ik daar even op de koffie.
Toen we zo met zijn tweetjes voor de zoveelste schap stonden, merkte Dochter geschrokken op dat de prijs wel erg hoog was. En natuurlijk stond daar als enige keuze ook nog eens de 100 ml en niet de 50ml. Ik knipperde even met de ogen, en keek al net zo geschrokken naar Dochter. De verkoopster achter ons glimlachte eens vragend. De ontzetting was vast van mijn gezicht af te lezen. De prijs was namelijk 80 euro!
TACHTIG!!!
Even omrekenen, 80 vermenigvuldigen met 2,20 is gelijk aan 176 gulden.
 HONDERDZESENZEVENTIG
Geen haar op mijn hoofd, die er toen aan dacht zo achterlijk veel geld, aan een flesje alcohol met wat geurstoffen te betalen. Ook geen 80 gulden trouwens. Doe effe normaal! Mijn duurste geurtje ooit was van Yves Rocher en koste F47,50. Als de prijs omgerekend wordt in euro's is dat nu 21,60 euro. Maar helaas, ook Yves Rocher heeft zijn prijzen verhoogd.
En weet je waarom?
Omdat mensen graag veel geld uitgeven aan luxe artikelen. Ook al zijn die artikelen op zichzelf geen drol waard dan nog betaalt men dat graag, voor de naam!!! Net weer gezien op de Rekenkamer. Waar een ontnuchterende prijsvergelijking werd gemaakt tussen kostprijs en verkoopprijs van een flesje Chanel no 5.  Voor een ieder die dat draagt, U betaald 82,15 euro meer dan het kost om te maken. Dat u het even weet.

We hebben voor Knul (=Vriendje) uiteindelijk maar een cadeau-bon gekocht. Kan hij zelf een geurtje kopen maar vrees dat dat dan geen Kouros gaat worden. Ik geef hem geen ongelijk.....

2 opmerkingen:

  1. Haha... Waarom denk je dat de parfum verkopers op de markt (met goed nagemaakte dure geuren waar je bij hen slechts een tientje voor betaald) het zo goed doen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slimme mensen die marktkooplui :)

    BeantwoordenVerwijderen